Hoe het begon
In 2005 werd BMG opgericht door twee Small Business & Retail Management (SB&RM) studenten: Nick Jonkhout & Maarten Urbach. Zij wilden hun opleiding meer vanuit de praktijk benaderen en het bedrijfsleven meer betrekken bij hun studie. Samen zetten ze een project op waar SB&RM studenten een product- of dienstverlening mochten bedenken. Vervolgens streden deze studenten in een selectieronde tegenelkaar en werden ze beoordeeld door een jury uit het vakgebied. Dit principe veranderde al snel in een competitie waar ondernemende studenten elkaar uitdaagden om het beste uit zichzelf te halen. Zo is de eerste BusinessMatch Competitie ontstaan! Op 15 november 2005 is stichting BusinessMatch Groningen (BMG) een feit, officieel gemaakt door het allereerste BMG-bestuur: Nick Jonkhout, Esther Douma en Esther Seubring. Het doel van de stichting: het creëren van ondernemerschap ter bevordering van de economie en de kennis van studerende toekomstige ondernemers.
Al snel bleek dat de taken niet door drie personen konden worden volbracht. Vanaf 2007 is er daarom een bestuurslid bijgekomen. Dat bestuur heeft zelfs de Leren Ondernemen Prijs gewonnen! Zij hebben hiervoor ook een tegel gekregen in de ‘Walk of Fame’ van de Hanzehogeschool, net als de winnaars van de competitie van 2008 en 2009. In 2013 is BMG actief gaan ondersteunen bij eerstejaarsstudenten van de opleiding SB&RM (tegenwoordig ORM) door workshops te organiseren en te mysteryshoppen op marktdagen. Een jaar daarop is ook de opleiding Bedrijkskunde MER erbij gekomen. In 2015 is het bestuur wederom gegroeid van vier naar zes personen en is de Student Company Award opnieuw leven in geblazen. Ook vond in dat jaar voor het eerst een BMG Café plaats en is BMG gestart met commissies!